Reacția „Damen” Galați după pierderea licitației pentru construirea corvetelor

Data : 4 iulie 2019

Administrația șantierului naval susține că oferta sa era cea mai compatibilă cu necesitățile Marinei Militare.

Ministrul Apărării, Daniel Leș, a anunțat miercuri, 3 iulie, că în urma licitației contractul de achiziţie a corvetelor mulltifuncţionale destinate Marinei Militare a fost atribuit asocierii Şantierul Naval Constanţa – Naval Group din Franța.

Naval Group (Franţa), Damen (Olanda) şi Fincantieri (Italia) au fost cei trei competitori în această licitaţie. Potrivit informaţiilor apărute în presă, Naval Group ar fi depus o ofertă de 1,2 miliarde de euro, celelalte oferte fiind de 1,25 miliarde de euro (Damen) şi 1,34 miliarde de euro (Fincantieri).

Reacția Șantierului Naval Galați: Oferta „Damen” e cea mai potrivită soluție

După ce marți a fost anunțată de către autoritățile române cu privire la rezultatul licitației pentru programul de înzestrare „Corvetă multifuncțională” administrația Șantierului Naval „Damen” a dar publicității un comunicat în care se spune că Grupul Damen este hotărât să rămână în continuare un partener pentru România, că a investit în România la Șantierul Naval din Galați și de anul acesta relansează Șantierul Naval Mangalia și va continua să aloce resurse importante astfel încât România să devină unul dintre cele mai importante huburi de construcție de nave de la Marea Neagră, din Europa și din lume.

În privința ofertelor depuse la licitația pentru construirea corvetelor, administrația Șantierului Naval din Galați consideră că oferta sa era cea mai bună:

„Damen consideră că oferta sa este cea mai potrivită soluție pentru necesitățile navale românești: conține sisteme de armament din Statele Unite ale Americii care sunt interoperabile la nivelul alianței NATO, aducând împreună cele mai bune companii din industriile de apărare din Statele Unite ale Americii (BOEING, RAYTHEON, GENERAL DYNAMICS) și din Uniunea Europeană.

Această soluție poate să fie construită în România, de către un șantier naval din România, cu forță de muncă românească – cu experiență în domeniu, gata să înceapă construcția navelor imediat după atribuirea contractului și în termenele stabilite”, se spune în comunicat.

Inițial se stabilise că cele 4 corvete vor fi construite la Galați

În toamna anului 2016, specialiștii departamentului de înzestrare condus la vremea aceea de actualul ministru al Apărării, Daniel Leș, hotărâseră că cele patru corvete vor fi construite la Șantierul Naval „Damen” din Galați.

În documentația tehnică erau trecute și două argumente care au stat la baza deciziei ca cele patru corvete SIGMA10514 să fie construite la șantierul naval din Galați. În primul rând pentru că la Galați au mai fost construite astfel de nave. „Se poate realiza şi integra la Şantierul Naval Damen Galaţi S.A., care face parte din Damen Shipyards Group, care a mai construit nave din această clasă”, se spune în documentul citat.

În documentele oficiale se spunea că acest contract se încheie „în vederea furnizării de către Damen Shipyards Group, prin Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, a patru corvete din clasa SIGMA, construite şi dotate în Şantierul Naval Damen Galaţi SA”. Schelde Naval Shipbuilding BV, are sediul în Vlissingen, în Olanda.

Menționarea șantierului din Olanda ține de procesele interne ale Grupului „Damen”, care deține peste 40 de șantiere navale în întreaga lume și poate avea un colectiv de proiectare specializat la o anumită companie. Dar din moment ce în documentele oficiale se vorbește de patru corvete „construite şi dotate în Şantierul Naval Damen Galaţi SA”, era evident că cele patru nave urmau să fie construite efectiv la Galați.

Contract blocat de Dragnea și Tăriceanu

În campania electorală din toamna lui 2016, liderul PSD Liviu Dragnea și cel al ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, au blocat proiectul aprobat de Guvernul Cioloș fără o motivație clară, dar lăsând să se înțeleagă că la mijloc ar putea fi o afacere necurată, fiind cheltuiți 1,6 miliarde de euro pentru construirea a patru nave, deși construirea corvetelor ar reprezenta doar 10% din alocarea bugetară, restul banilor fiind destinați echipării cu armament, achiziției muniţiilor şi instruirii echipajelor.

Din discursurile lui Dragnea și Tăriceanu nu a lipsit mesajul populist, proiectul fiind criticat pentru că o mare parte din banii alocați ar ajunge la un alt șantier al Grupului „Damen”, din Vlissingen, Olanda și în consecință nu s-ar da de lucru navaliștilor din Galați, ci celor olandezi.

O licitație cu probleme, de competența procurorilor DNA

În primăvara acestui an, ministrul Apărării Gabriel Leş a prezentat în presă, în mod indirect, drept câştigător, Grupul Naval Francez (DCNS), spunând că „ordinea se cunoaşte”, fiind cea apărută deja în presă. Departamentul pentru Armamente din Ministerul Apărării a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel pentru „suspiciuni rezonabile” privind derularea în deplină legalitate a procedurii. La acest moment, dosarul corvetelor a ajuns la Direcţia Naţională Anticorupţie.

Atât Naval Group, cât şi Fincantieri s-au adresat Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), Naval Group cerând comunicarea căștigătorului licitaţiei, iar Fincantieri semnalând grave nereguli în derularea procedurii şi obţinând chiar suspendarea acesteia pâna la analizarea pe fond a sesizării. Ulterior, Fincantieri şi-a retras sesizarea.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on Twitter

Articole scrise de